Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem
Siedziba Wydziału Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych oraz Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego znajduje się w budynku Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim przy ulicy Warszawskiej 120.
Dyrektor Wydziału - Marcin Całka, tel./ fax 25 758 62 56, e-mail:
Zastępca Dyrektora Wydziału - Łukasz Lipiński, tel./ fax 25 758 62 56, e-mail:
POWIATOWE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO w Mińsku Mazowieckim, tel./fax 25 758 62 64, e-mail:
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych wykonuje zadania z zakresu obronności, ochrony ludności i zarządzania kryzysowego oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego.
ZADANIA
w zakresie obronności:
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
- zabezpieczenie organizacji oraz funkcjonowania stanowiska kierowania starosty mińskiego,
- wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym w ramach stanowiska kierowania,
- koordynacja procesu związanego z mobilizacyjnym rozwinięciem jednostek Sił Zbrojnych RP realizowana w trybie akcji kurierskiej,
- planowanie, organizacja i realizacja szkolenia obronnego,
- wykonywanie, aktualizacja i uzgadnianie z Wojewodą Mazowieckim Planu Operacyjnego funkcjonowania Powiatu Mińskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- uruchamianie i realizacja zadań ujętych w Planie Operacyjnym funkcjonowania Powiatu Mińskiego w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- planowanie przygotowania oraz wykorzystania podmiotów leczniczych na potrzeby obronne państwa,
- dokonywanie corocznych przeglądów obronnych w ramach Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przeglądów Obronnych,
- klasyfikowanie i oznaczanie dokumentów w zakresie planowania obronnego wg Normy Obronnej NO-02-A060,
- wyłączenie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji iw czasie wojny,
- organizowanie i zabezpieczenie prac Powiatowej Komisji Lekarskiej,
- sporządzanie wykazu podmiotów uprawnionych do preferencyjnej obsługi w zakresie świadczenia usług oraz sieci telekomunikacyjnych, a także usług pocztowych wykorzystywanych na potrzeby obronne państwa,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, planów i programów w zakresie obronności.
w zakresie ochrony ludności:
- planowanie zapewnienia ochrony dóbr kultury na wypadek konfliktów zbrojnych i sytuacji kryzysowych,
- zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji, remontu i wymiany sprzętu przeznaczonego na potrzeby ochrony ludności,
- sporządzanie wykazu podmiotów o szczególnym znaczeniu dla ludności na potrzeby wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami,
- okresowe wzorcowanie przyrządów rozpoznania promieniotwórczego,
- koordynacja przedsięwzięć mających na celu udzielenie pomocy uchodźcom,
- kierowanie i koordynowanie na obszarze powiatu, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności,
- nadzorowanie, w ramach posiadanych kompetencji, realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu,
- koordynowanie współpracy między służbami, inspekcjami i strażami w zakresie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu,
- organizowanie współpracy między gminami w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu,
- udzielanie gminom wchodzącym w skład powiatu pomocy w realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w szczególności obejmujących:
- pozyskiwanie i wykorzystywanie niezbędnych zasobów ochrony ludności i środków finansowych,
- skierowanie, na wniosek wójta/burmistrza posiadanych zasobów ochrony ludności do działań na terenie gminy w sytuacjach zagrożenia,
- wzmacnianie lokalnych inicjatyw dotyczących budowania społecznej odporności,
- udzielanie pomocy doraźnej na obszarze powiatu.
- wydawanie zaleceń dotyczących realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej dla wójtów/burmistrzów gmin/miast znajdujących się na obszarze powiatu,
- dokonywanie oceny wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze powiatu przez podmioty ochrony ludności, z którymi zawarto porozumienie lub wobec których wydano decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności,
- zawieranie z wójtami/burmistrzami porozumień lub umów o współdziałaniu w zakresie realizacji zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej,
- tworzenie i utrzymywanie na obszarze powiatu, zasobów ochrony ludności oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej oraz zapewnienie dostępu do wody,
- wsparcie podmiotów ochrony ludności w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony,
- wydawanie podmiotom ochrony ludności i obrony cywilnej zaleceń odnośnie rodzajów i ilości zasobów ochrony ludności utrzymywanych przez te podmioty,
- ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze powiatu,
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności,
- organizowanie udzielania pomocy humanitarnej na obszarze powiatu,
- opracowywanie wkładu do wojewódzkiego planu ewakuacji w zakresie obszaru powiatu,
- planowanie oraz organizowanie szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym zatwierdzanie planów ćwiczeń sporządzanych przez wójtów/burmistrzów oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze powiatu,
- organizowanie i utrzymanie powiatowych elementów systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach,
- przeciwdziałanie dezinformacji obniżającej społeczną odporność na obszarze powiatu,
- planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony,
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną oraz organizowanie miejsc doraźnego schronienia,
- wydawanie i odwoływanie poleceń udostępnienia budowli ochronnych, udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia oraz informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony
- wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Obiektów Zbiorowej Ochrony,
- finansowanie i współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym budowli ochronnych,
- zapewnienie funkcjonowania starostwa w czasie wojny we współdziałaniu z innymi komórkami organizacyjnymi Starostwa Powiatowego,
- wnioskowanie do wojewodów o nadanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej, w tym przydziałów na podstawie wniosków wójtów/burmistrzów,
- sporządzanie co 2 lata informacji o stanie przygotowań powiatu do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i przedstawianie jej radzie powiatu.
w zakresie zarządzania kryzysowego:
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem na terenie powiatu mińskiego systemu zarządzania kryzysowego,
- obsługa Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- organizowanie współpracy z miastami, gminami i sąsiednimi powiatami na czas sytuacji kryzysowych,
- kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu,
- opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
- realizacja zaleceń do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
- wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- zatwierdzanie gminnego planu zarządzania kryzysowego,
- zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- ustalanie procedur w zakresie zarządzania kryzysowego,
- współdziałanie z Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w zakresie przeciwdziałania, zapobiegania i usuwania skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej,
- opracowywanie i wdrażanie procedur na wypadek wystąpienia zagrożeń infrastruktury krytycznej,
- koordynowanie procesu odtwarzania infrastruktury krytycznej,
- współpraca z właścicielami oraz posiadaczami samoistnymi i zależnymi obiektów,
- instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej w zakresie jej ochrony,
- koordynacja przedsięwzięć związanych ze zwalczaniem epidemii, epizootii i epifitozy,
- wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw, planów i programów w zakresie zarządzania kryzysowego.
w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego:
- obsługa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
- obsługa Powiatowego Zespołu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego,
- organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie poprawy bezpieczeństwa,
- organizacja i prowadzenie powiatowych eliminacji konkursów plastycznych
- i turniejów promujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego w Warszawie,
- współdziałanie z kierownikami powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowych jednostek organizacyjnych w sprawach dotyczących poprawy bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
- egzekucja obowiązków o charakterze niepieniężnym,
- opracowywanie i publikowanie informacji na stronie internetowej powiatu oraz współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie publikacji informacji na innych witrynach oraz w mediach społecznościowych,
- monitorowanie przebiegu zgromadzeń i imprez masowych.
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego pełni całodobowy dyżur w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego i wykonuje następujące zadania:
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
- nadzór nad funkcjonowaniem powiatowych elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach województwa mazowieckiego,
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
- dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum,
- realizacja funkcji informującej społeczeństwo o zagrożeniach,
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
- koordynacja przedsięwzięć związanych z dystrybucją preparatów jodowych podczas zdarzeń radiacyjnych,
- monitorowanie przebiegu zgromadzeń i imprez masowych,
- zapewnienie realizacji zadań związanych z wprowadzeniem odpowiednich stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP.
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem