Akty publicznoprawne
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem
Uchwały Rady Powiatu Mińskiego
Rada Powiatu rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) oraz w innych ustawach i przepisach wydanych na podstawie ustaw.
Z inicjatywą
podjęcia określonej uchwały może wystąpić:
- co najmniej 3 radnych,
- Przewodniczący Rady,
- klub radnych,
- komisja Rady,
- Zarząd Powiatu.
Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty wymienione w pkt 1 - 4 wymagają zaopiniowania przez Zarząd Powiatu. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe podmioty w ciągu 14 dni od ich otrzymania. Projekty uchwał w formie pisemnej składa się do Przewodniczącego Rady.
Projekt uchwały powinien zawierać:
- tytuł uchwały,
- podstawę prawną,
- przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały,
- wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
- określenie terminu wejścia w życie uchwały.
Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności: wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz skutki finansowe uchwały i źródła ich pokrycia.
Projekty uchwał zaopiniowane przez właściwe podmioty Przewodniczący Rady wnosi do porządku obrad sesji. Projekty uchwał mogą być wniesione do porządku obrad bez zasięgnięcia opinii komisji i Zarządu tylko w wyjątkowych wypadkach, gdy zachodzi potrzeba niezwłocznego podjęcia uchwały przez Radę Powiatu i nie było możliwości uzyskania opinii w przewidzianym w statucie trybie. Negatywne opinie nie zwalniają Przewodniczącego Rady z obowiązku przedstawienia projektów uchwał. Wnioskodawca może wycofać wniesiony projekt uchwały przed przyjęciem przez Radę Powiatu porządku obrad sesji.
Zarząd Powiatu zapewnia pomoc merytoryczną, prawną i organizacyjną w przygotowaniu projektów uchwał. Uchwały Rady Powiatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy o samorządzie powiatowym stanowią inaczej. Uchwały Rady Powiatu podpisuje Przewodniczący Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady Powiatu, uchwały podpisuje Wiceprzewodniczący Rady prowadzący sesję.
Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta. Podjęte uchwały Przewodniczący Rady przekazuje Staroście w ciągu 4 dni od dnia ich uchwalenia. Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady Powiatu. Rejestr uchwał Rady Powiatu prowadzi Starosta.
Starosta przekazuje Wojewodzie Mazowieckiemu uchwały Rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia Starosta przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w powyższym terminie:
- uchwałę budżetową,
- uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu,
- inne uchwały objęte zakresem działania Izby.
Uchwały Zarządu Powiatu Mińskiego
Zarząd Powiatu rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska Zarządu. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi.
Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Starosta. W decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków Zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji. W przypadku nieobecności Starosty decyzje podpisuje prowadzący posiedzenie Wicestarosta. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Zarządu w głosowaniu jawnym. Uchwały Zarządu ewidencjonuje się w Rejestrze i przechowuje wraz z protokołami z posiedzeń w Biurze Rady i Zarządu.
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem