Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej, osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, które w ciągu ostatniego roku nie zatrudniały innych osób pomoc zostanie udzielona dopiero po złożeniu dokumentów wymaganych od przedsiębiorców ubiegających się o pomoc publiczną w formie de minimis.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej można zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928). Osoby tej nie dotyczy obowiązek składania pisemnego oświadczenia, że nie jest w stanie ponieść kosztów porad.
WYKAZ PUNKTÓW NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ I PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO W POWIECIE MIŃSKIM W 2024 R. WG LOKALIZACJI
ZMIANY W GODZINACH PRACY PUNKTÓW W GRUDNIU 2024:
- MIŃSK MAZOWIECKI - 24 GRUDNIA (WTOREK) i 31 GRUDNIA (WTOREK) dyżur nieodpłatnej pomocy prawnej w godzinach 12.00 - 16.00 jest odwołany
- MROZY - 24 GRUDNIA (WTOREK) i 31 GRUDNIA (WTOREK)dyżury nieodpłatnej pomocy prawnej odbędą się w zmienionych godzinach 8.00 - 12.00
- KAŁUSZYN - 24 GRUDNIA (WTOREK) dyżur nieodpłatnej pomocy prawnej jest odwołany, dyżur ten odbędzie się 19 GRUDNIA w Jakubowie w godzinach 8.00-12.00
- HALINÓW - 24 GRUDNIA (WTOREK) i 31 GRUDNIA (WTOREK) dyżury nieodpłatnych porad obywatelskich są odwołane, dyżury te odbędą się w dniach 20 GRUDNIA i 27 GRUDNIA w godz. 13.00-17.00
- SIENNICA - 27 GRUDNIA (PIĄTEK) dyżur nieodpłatnych porad obywatelskich jest odwołany, dyżur ten odbędzie się w dniu 31 GRUDNIA (WTOREK) w godz. 8.00 - 12.00
ZAPISY NA PORADY:
REJESTRACJA INTERNETOWA - np.ms.gov.pl:
REJESTRACJA TELEFONICZNA:
25/756-40-77 (od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim: pon., wt., czw.: 8.00-16.00, śr.: 8.00-17.00, pt.: 8.00-15.00)
REJESTRACJA MAILOWA:
(prosimy o podanie w mailu preferowanego miejsca, dnia i godziny wizyty, wynikających z harmonogramu dyżurów wybranego punktu. Nie należy wysyłać żadnych dokumentów dotyczących sprawy, będącej przedmiotem porady, ani opisywać sprawy!)
INFORMUJEMY, ŻE DO DNIA 31 GRUDNIA 2024 R. PUNKT NIEODPŁATNYCH PORAD PRAWNYCH NR 6 PRACUJE WG NASTĘPUJĄCEGO HARMONOGRAMU:
PONIEDZIAŁEK | JAKUBÓW | 13.00-17.00 |
WTOREK | KAŁUSZYN | 08.00-12.00 |
ŚRODA | DOBRE | 14.00-18.00 |
CZWARTEK | JAKUBÓW | 12.00-16.00 |
PIĄTEK | KAŁUSZYN | 11.00-15.00 |
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA DLA OSÓB PROWADZĄCYCH JEDNOOSOBOWĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ NIEZATRUDNIAJĄCYCH INNYCH OSÓB W CIĄGU OSTATNIEGO ROKU
Pomoc udzielana osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która w ciągu ostatniego roku nie zatrudniała innych osób, stanowi pomoc de minimis udzielaną zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023). Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis przedstawia przed jej udzieleniem:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, oraz
2) informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702).
POBIERZ:
- wzór oświadczenia beneficjenta, o którym mowa w punkcie 1
- wzór formularza informacji, o których mowa w punkcie 2
INFORMACJE DLA BENEFICJENTÓW POMOCY - OSÓB FIZYCZNYCH PROWADZĄCYCH JEDNOOSOBOWĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ NIEZATRUDNIAJĄCYCH INNYCH OSÓB W CIĄGU OSTATNIEGO ROKU
Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o o z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 702 - dalej "ustawą") udzielanie pomocy nie może się rozpocząć przed przekazaniem przez podmiot ubiegający się o pomoc wyżej wymienionych dokumentów.
Zgodnie z art. 25 ustawy pomoc publiczna przyznana niezgodnie z zasadami rynku wewnętrznego oraz pomoc wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi w postaci kwoty stanowiącej równowartość udzielonej pomocy de minimis wraz z odsetkami.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy pomoc jest monitorowana, co obejmuje gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie.
Zgodnie z art. 11a ust. 2 ustawy, dane beneficjenta pomocy, obejmujące numer identyfikacji podatkowej, nazwę, podstawę prawną udzielenia pomocy, dzień udzielenia pomocy, wielkość przedsiębiorcy, informacje o siedzibie, miejscu zamieszkania i rodzaju prowadzonej działalności, wartość, formę oraz przeznaczenie pomocy udostępniane są na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Po udzieleniu pomocy beneficjentowi wydawane jest zaświadczenie stwierdzające,że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
Wzór zaświadczenia dla beneficjenta o udzielonej pomocy
W 2024 r. szczegółowe informacje na temat zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, nieodpłatnej mediacji oraz zasad korzystania z usług można otrzymać również pod numerem infolinii w Fundacji Togatus Pro Bono 884 938 188 (infolinia nie służy do udzielania porad, działa w dni powszednie w godz. 8.00-16.00).
- KARTA INFORMACYJNA PORADNICTWA - NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
- KARTA INFORMACYJNA PORADNICTWA - NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
- KARTA INFORMACYJNA PORADNICTWA - NIEODPŁATNA MEDIACJA
- KARTA INFORMACYJNA PORADNICTWA - POMOC DLA OSÓB POKRZYWDZONYCH PRZESTĘPSTWEM, ŚWIADKÓW I OSÓB IM NAJBLIŻSZYCH
KATEGORIE SPRAW, W KTÓRYCH MOŻNA OTRZYMAĆ NIEODPŁATNĄ PORADĘ PRAWNĄ LUB OBYWATELSKĄ
SKORZYSTAJ Z POMOCY DLA OSÓB DOTKNIĘTYCH PRZEMOCĄ W RODZINIE
https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-pomocy-dla-osob-dotknietych-przemoca-w-rodzinie
FILMY FUNDACJI TOGATUS PRO BONO NA TEMAT ZASAD NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO ORAZ NIEODPŁATNEJ MEDIACJI W 2024 R.:
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
AUDYCJA - nagranie audio Fundacji Togatus Pro Bono promujące punkty nieodpłatnych porad
WZÓR OŚWIADCZENIA DO POBRANIA:
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
OSOBA ZE ZNACZNĄ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ RUCHOWĄ, KTÓRA NIE MOŻE STAWIĆ SIĘ W PUNKCIE OSOBIŚCIE ORAZ OSOBA DOŚWIADCZAJĄCA TRUDNOŚCI W KOMUNIKOWANIU SIĘ, O KTÓREJ MOWA W USTAWIE Z DNIA 19 SIERPNIA 2011 R. O JĘZYKU MIGOWYM I INNYCH ŚRODKACH KOMUNIKOWANIA SIĘ (DZ. U. Z 2017 R. POZ. 1824)
może również zgłosić uzasadnioną potrzebę komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość. W uzasadnionych przypadkach, porada może być udzielona poza punktem, np. w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej.
Zgłoszenia dokonuje się poprzez złożenie staroście oświadczenia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających (oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość). Zgłoszenie można złożyć w wersji papierowej na adres:
Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim, ul. T. Kościuszki 3, 05-300 Mińsk Mazowiecki
lub za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim dostępnej na stronie www.powiatminski.pl.
Rezerwacji terminu wizyty można dokonać także przez stronę internetową: np.ms.gov.pl
Po otrzymaniu zgłoszenia Starosta przesyła drogą elektroniczną oświadczenie i dane kontaktowe osoby potrzebującej porady prawnikowi lub doradcy obywate udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, która porozumiewa się z osobą niepełnosprawną w umówionym terminie.
W 2024 r. osoby potrzebujące porad zdalnych z uwagi na niepełnosprawność mogą zrealizować ją (po uprzednim złożeniu oświadczenia do Starostwa) również mailowo lub w formie wideoporady za pośrednictwem aplikacji PORADY ONLINE Fundacji Togatus Pro Bono.
link do aplikacji: https://fundacja.togatus.pl/porada_online
ZOBACZ:
KOORDYNATOR DS DOSTĘPNOŚCI FUNDACJI INTER VIVOS
W szczególnych przypadkach pomoc prawna może być udzielona zdalnie za pośrednictwem numeru telefonu: 725-936-881 w godz. 8.00-16.00 lub mail: (odpowiedzi na zapytania mail udzielane są w terminie do 3 dni roboczych od daty otrzymania wiadomości).
Fundacja Inter Vivos z siedziba w Warszawie informuje, iż udzielenie zdalnej nieodpłatnej porady prawnej nie wymaga udostępnienia danych osobowych. Porada prawna udzielana jest w oparciu o informacje udostępnione przez osobę korzystającą z porady. Osobę korzystającą z porady prawnej obciąża obowiązek przedstawienia wszystkich informacji i materiałów związanych z kierowanym zapytaniem prawnym, zaś skutki jakichkolwiek zaniechań w tym zakresie nie powodują ani odpowiedzialności Fundacji, ani współpracujących z nią prawników. Ponadto, korzystając z nieodpłatnej porady prawnej osoba uprawniona oświadcza, iż wyraża zgodę na przekazanie Starostwu Powiatowemu w Mińsku Mazowieckim informacji dotyczących: dziedziny prawa, kategorii sprawy, informacji o formie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, anonimowego opisu sprawy oraz anonimowego opisu udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej, przy czym ewidencja ww. informacji będzie realizowana w oparciu o przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej i właściwych aktów wykonawczych, w brzemieniu obowiązującym w dacie udzielenia porady.
STRONA FUNDACJI INTER VIVOS DOTYCZĄCA REALIZACJI ZADANIA W 2024 R.
FUNDACJA INTER VIVOS - POWIAT MIŃSKI 2024
PROFIL NA PORTALU FACEBOOK DOTYZĄCY ZADANIA W 2024 R.
POWIAT MINSKI - DARMOWA POMOC PRAWNA
https://www.facebook.com/profile.php?id=100089124222473
INFORMACJE DLA OBYWATELI UKRAINY PRZEBYWAJĄCYCH W POWIECIE MIŃSKIM
Dzięki uprzejmości Fundacji Inter Vivos publikujemy tłumaczenie treści oświadczenia, które składają osoby korzystające z nieodpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się w języku polskim, tłumaczenie stanowi materiał pomocniczy, ułatwiający osobom posługującym się językiem ukraińskim zrozumienie formalności związanych z korzystaniem nieodpłatnej pomocy prawnej:
PORADNIK PRAWNY FUNDACJI INTER VIVOS DLA OBYWATELI UKRAINY „WITAJ W POLSCE!” - ЮРИДИЧНИЙ ДОВІДНИК ФОНДУ «INTER VIVOS» ДЛЯ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ «ВІТАЄМО У ПОЛЬЩІ!»
ZAPRASZAMY DO PRZEKAZYWANIA OPINII O UDZIELONEJ PANU/PANI PORADZIE:
Po udzieleniu porady, prawnik lub doradca obywatelski ma obowiązek przekazać Pani/Panu ankietę dotyczącą jakości udzielonej porady. Zachęcamy do składania swoich uwag i opinii o udzielonej poradzie. Opinia posłuży analizie i sformułowaniu wniosków na temat działalności punktu. Wypełnioną ankietę wrzuca się do urny znajdującej się w punkcie.
Można ją również przekazać bezpośrednio do Starostwa Powiatowego, w wersji papierowej lub elektronicznej na adres: lub telefonicznie: 25/756-40-77 w terminie do 10 dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiło udzielenie porady.
POBIERZ: FORMULARZ OPINII
(Do wyrażenia opinii o poradzie niezbędne jest podanie daty porady, miejscowości, w której znajduje się punkt oraz nazwiska prawnika, który jej udzielił).
Osoby, które zapisywały się samodzielnie przez system zapisów, dostepny na stronie np.ms.gov.pl mogą podczas zapisu podać swój adres mailowy, na który otrzymają potwierdzenie wizyty oraz link do karty B, pozwalający wypełnić ją i złożyć elektronicznie.
ZOBACZ: STATYSTYKI PORAD W POWIECIE MIŃSKIM
ZAPRASZAMY DO KORZYSTANIA Z MATERIAŁÓW PRZYGOTOWANYCH W RAMACH ZADAŃ Z ZAKRESU EDUKACJI PRAWNEJ:
Nieodpłatna pomoc prawna, porady obywatelskie i mediacja na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości:
ARCHIWUM:
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem