REJA24 - Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem
Jachty i jednostki pływające podlegające obowiązkowi rejestracji
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U.z 2020 poz. 1500, z późn. zm.) obowiązkowi rejestracji podlega:
1) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
2) jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
3) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
1) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
Przystępując do składania wniosku o rejestrację upewnij się, że posiadasz wszystkie wymagane dokumenty.
OPŁATA NIE PODLEGA ZWROTOWI - nawet w przypadku wydania zawiadomienia o pozostawieniu sprawy bez rozpoznania na przykład z powodu braku wymaganej dokumentacji lub decyzji o odmowie wpisania jednostki do rejestru.
1. W przypadku wniosku składanego w formie elektronicznej za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej:
- Zaloguj się do portalu REJA24: https://interesant.reja24.gov.pl. Jeżeli nie posiadasz konta zarejestruj konto: https://interesant.reja24.gov.pl/zarejestruj-konto.
- Złóż wniosek przechodząc przez kolejne sekcje portalu REJA24. UWAGA: Materiały szkoleniowe, w tym fimy instruktażowe prezentujące sposób wypełniania wniosku dostępne pod adresem: https://szkolenia.reja24.gov.pl/ogolnodostepne.
2. W przypadku wniosku składanego w formie papierowej:
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek wraz z załącznikami (Wnioski REJE24.zip" na dole niniejszej strony).
- Do wniosku dołącz wymagane dokumenty oraz potwierdzenie dokonania opłaty. Dokumenty do wniosku złóż w oryginale.
- Komplet dokumentów wyślij na adres Starostwa Powiatowego w Mińsku Mazowieckim lub złóż w Biurze Obsługi Interesanta przy ul. Kościuszki 3 w Mińsku Mazowieckim. W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku dołącz oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz dokonaj opłaty skarbowej (17 zł) i dowód jej wniesienia dołącz do ww. dokumentu.
3. Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej otrzymasz zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym możesz posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
4. W ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku, jednostka pływająca zostanie wpisana do rejestru. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku otrzymasz decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
Wymagane dokumenty
- Wniosek właściciela o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
- Załączniki poświadczające następujące informacje:
- Dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
- Rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
- Numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
- Rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
- Model i marka jednostki pływającej,
- Wymiary i parametry jednostki pływającej,
- Materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
- Rok budowy i producent jednostki pływającej,
- Sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
- Maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- Dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa (17 zł). Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu).
Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
Opłaty
1. Wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
- 80 zł,
- 60 zł w przypadku opłaty ulgowej – przysługującej właścicielowi jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami i podlegającej obowiązkowi przerejestrowania do Systemu REJA24 w terminie określonym w art. 28 ust. 1 Ustawy.
2. Opłatę można wnieść:
- na rachunek bankowy Starostawa Powiatowego w Mińsku Mazowiecki: 71 9226 0005 0001 4020 2000 0010 *.
*W tytule wpłaty wpisz: REJA24 oraz imię i nazwisko
3. Ponadto:
- 17 zł - za złożenie pełnomocnictwa (upoważnienia)
- Opłatę można wnieść:
- na rachunek bankowy Urzędu Miasta w Mińsku Mazowieckim: 88 9226 0005 0024 4185 2000 0030 - z dopiskiem „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo”.
Termin odpowiedzi
- Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
- Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni.
Tryb odwoławczy
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:
- Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych:
- Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Uwagi
- Rejestracji jachtu można dokonać w dowolnym organie rejestrującym. Właściciele jednostek pływających mogą kierować wnioski o rejestrację do wybranego spośród 382 organów rejestrujących, prowadzonych przez starostów powiatów, prezydentów miast na prawach powiatów oraz wskazane związki sportowe (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).
- Jednostki pływające już zarejestrowane podlegają obowiązkowi ponownej rejestracji w Systemie REJA24 jeżeli spełniają parametry określone przepisami Ustawy. Właściciele mają na to odpowiednio 12, 18 lub 30 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy).
- Wszystkie jednostki pływające, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
- Procedura rejestracji kończy się wydaniem dokumentu rejestracyjnego jednostki pływającej. ODBIÓR DOKUMENTU może nastąpić jedynie w PUNKCIE REJESTRACJI (dokument nie może być przesłany wnioskodawcy), dlatego wybierając organ rejestrujący wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę wygodę dotarcia do jego siedziby.
Podane informacje mają charakter ogólny i wynikają z przepisów prawa.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2019 r. poz. 1716).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 763).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 248).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 157).
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m i administrowania nim (Dz. U. poz. 1908).
Pliki do pobrania:
- Zgoda na przetwarzanie danych osobowych
- Klauzula Informacyjna
- Informator dla żeglarzy (Opracowanie powstało z myślą o żeglarzach, właścicielach i armatorach jachtów o długości do 24 m, aby ułatwić im orientację w obowiązujących normach prawnych oraz ich praktycznym zastosowaniu- 04.11.2024)
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem