Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem
Powiatowy Rzecznik Konsumentów – dr Izabela Wesołowska
Siedziba Rzecznika: ul. Przemysłowa 4, 05-300 Mińsk Mazowiecki, tel. 25 759 27 13 wew. 107 oraz 409, http://powiatminski.pl, e-mail: , e-mail:
Godziny pracy:
- poniedziałek - godz. 9.00 - 15.00
- wtorek - godz. 8.00 - 14.00
- czwartek - godz. 8.00 - 14.00
Przed wysyłką sprawy do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim sprawdzić kompletność wymaganych dokumentów:
- dane konsumenta którego sprawa dotyczy
- dane przedsiębiorcy
- chronologiczny opis przedmiotowej sprawy m.in.
• data zawarcia umowy,
• data wystąpienia wady oraz jej opis
• data złożenia reklamacji
• data udzielenia odpowiedzi przez przedsiębiorcę
- wskazanie żądania wobec przedsiębiorcy (roszczenie konsumenta),
- załączniki - dokumenty (kopie) potwierdzające okoliczności przytoczone w opisie sprawy m.in. umowa/dowód zakupu, reklamacje i odpowiedzi na nie, korespondencja listowna/mailowa dotycząca przedmiotowej sprawy, zdjęcia towaru,
- w sprawach dotyczących instytucji finansowych niezbędne jest dostarczenie (osobiście lub listownie) upoważnienia do przekazania informacji objętych tajemnicą bankową
- podpis konsumenta
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje zadania powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów, tym :
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów praw miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumenckich,
- wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
- prowadzenie edukacji konsumenckiej,
- współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
- wykonywanie innych zadań określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów lub w przepisach odrębnych,
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów wspiera ustawowe zadania Powiatowego Rzecznika Konsumentów, w szczególności przez:
- udzielanie porad prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- obsługę kancelaryjną Powiatowego Rzecznika Konsumentów;
- przyjmowanie, weryfikowanie i przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy;
- przygotowywanie wystąpień do przedsiębiorców i innych pism Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
Do pobrania:
- Na stronie UOKIK konsumenci mogą zapoznać się z najnowszymi informacjami w kwestii swoich praw i obowiązków oraz skorzystać z gotowych wzorów pism
- Upoważnie bankowe
- Wniosek do rzecznika
- Wzór odsąpienia od umowy
- Reklamacja towaru wadliwego (niezgodnego z umową)
- Wzór reklamacji towaru - rękojmia
- Wzór reklamacji towaru - gwarancji
Z dniem 1 stycznia 2023 r. zmieniają się niektóre przepisy w zakresie ochrony praw konsumentów.
Zasadnicza zmiana to przeniesienie części przepisów regulujących uprawnienia konsumentów w razie stwierdzenia wady towarów - z kodeksu cywilnego do ustawy o prawach konsumenta.
Po zmianie:
- przepisy kodeksu cywilnego nadal regulują prawa konsumenta w zakresie:
- rękojmi za wady nieruchomości
- rękojmi za wady prawne (zmieniony art. 5563 k.c.)
- rękojmi za wady dzieła, które nie jest towarem (np. usługi pralnicze, fryzjerskie itp.)
- gwarancji
- przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta regulują prawa konsumenta w przypadku niezgodności towaru z umową nabytego na mocy:
- umowy sprzedaży towarów
- umowy o dzieło będące towarem (np. wykonanie mebli na zamówienie, uszycie garnituru)
- umowy dostawy
- umowy o dostarczanie treści lub usług cyfrowych
W nowej wersji ustawy o prawach konsumenta:
- Pojęcie: wada zastąpione zostało terminem: brak zgodności z umową czyli niezgodność z umową.
- Przedsiębiorca nadal odpowiada za te niezgodności towaru z umową, które istniały w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniły się w ciągu dwóch lat.
Nowością jest, że przez całe 2 lata obowiązuje domniemanie, że tak właśnie było (poprzednio takie domniemanie obowiązywało tylko w pierwszym roku).
- Zmieniły się uprawnienia konsumenta, jeżeli towar okazał się niezgodny z umową.
- Konsument może teraz żądać przede wszystkim naprawy lub wymiany.
- Dopiero, gdy te żądania nie zostały spełnione lub nie doprowadziły do zgodności z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy.
- wydłużono terminy przedawnienia roszczeń przysługujących konsumentowi.
Ponadto wprowadzono przepisy, które dodatkowo chronią konsumentów zawierających umowy na wycieczkach i tzw. pokazach.
- pozwalają na odstąpienie od umowy zawartej przez konsumenta na pokazie
- wydłużają z 14 do 30 dni termin odstąpienia od umowy zawartej na wycieczce
- zakazują przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej podczas wycieczki, pokazu lub podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2023 r. i dotyczą umów zawartych po tej dacie.
Do umów zawartych przed końcem 2022 r. zastosowanie mają przepisy dotychczasowe.
Sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów:
Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2022
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2021
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2020
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2019
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2018
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2017
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2016
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2015
- Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za rok 2014
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2013r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2012r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2011r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2010r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2009r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2008r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2007r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2006r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2005r.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Mińsku Mazowieckim za 2004r.
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Kontakt z Urzędem